Käyttökonteksti ja palvelumuotoilu ovat hieman abstrakteja käsitteitä, sillä niille on hankalaa, ellei jopa mahdotonta tehdä yhtä oikeaa määritelmää. Käyttökonteksti ja palvelumuotoilu ovat enemmänkin monen asian ja tekijän kokonaisuus. Näitä termejä käytetään hyvin usein HCI (human-computer interaction) -konteksteissa. Tilanteet, missä teknologiaa käytetään, voi vaihdella.

Puhelimen käyttäjä liikuttaa laitetta hyvin moneen eri ympäristöön. Uskaltaisin väittää, että jokainen meistä, joka omistaa älypuhelimen, kantaa sitä mukanaan useisiin paikkoihin. Milloin se on kaupassa, milloin rannalla tai työmaalla. Puhelimiahan suunnitellaan lukuisiin erilaisiin käyttötarkoituksiin: rakennustyömaalla tai eräretkillä käytettävä puhelin on mahdollisesti pölyisessä ympäristössä tai ympärillä on paljon vettä. Puhelimen pitää myös olla kestävä, koska näissä tilanteissa puhelimen käyttö on erilaista kuin vaikkapa kaupungin keskustassa tai kotona. Teknologiaa kehittäessä täytyy ottaa huomioon minkälaisessa ympäristössä sitä käytetään. Älypuhelimista pyritään tekemään kätevän kokoisia, jotta niitä voidaan ottaa mukaan ja kuljettaa. Lämpötilakin voi olla vaikuttava tekijä, sillä me suomalaisethan voimme käyttää puhelinta tai älykelloja vaikka 30 asteen pakkasessa. Näissä seikoissa tarkoitan sitä varsinaista fyysistä ympäristöä missä teknologiaa käytetään.

Eri ihmiset ja tahot käyttävät teknologiaa eri tavalla. Ihmisryhmiä ja -tyyppejä on valtavan paljon erilaisia. Siksi kaikille sopivaa ja ymmärrettävää muotoa tuotteesta voi olla vaikea luoda. Vanhemmat ihmiset haluavat usein helppokäyttöistä ja ymmärrettävää teknologiaa, sillä nykyinen vanhempi väestö ei nuoremmilla vuosillaan ole voinutkaan olla nykyisen teknologian kanssa minkäännäköisessä vuorovaikutuksessa, sillä sitä ei silloin ollut olemassakaan. Nuoremmat käyttävät usein monimutkaistakin teknologiaa ja ymmärtävät sitä hyvin, ovathan he ovat usein sitä kehittämässäkin. Yritykselle voi olla kätevä käyttää teknologiaa, joka esimerkiksi lajittelee postia liukuhihnoilla ja niitä ohjaavilla koneilla. Yksityishenkilölle tai pienyrityksille tällainen voi olla epäkäytännöllinen, sillä esim. pienemmän mittakaavan logistiikkayrityksessä ei tällaista välttämättä tarvitse.

Ohjelmistoja voidaan käyttää erilaisissa teknologian sovelluksissa eli eri ympäristöissä. (Toisin kuin fyysisessä ympäristössä; ohjelma pyörii laitteessa) Pelisovelluksia käytetään puhelimissa, tietokoneissa ja pelikonsoleissa. Tarkoitan isompia pelejä, sillä miksei telkkarissa itsessään voisi olla joitain pieniä pelejä. Olisi varmasti melko outo näky, jos uimahallin porttien näytöillä pyörisi joku peli. Sekin pitää olla tiedossa miksi tätä tehdään, minkä tavoitteen käyttäjä haluaa saavuttaa käyttämällä tätä teknologiaa- ei sellaisesta teknologiasta olisi tieteskään hyötyä, jos ei tiedetä mihin sitä oikeastaan voi käyttää.

Palvelumuotoilu on tuttu asia arkielämän tekemisistä, vaikka nimi saattaakin kuulostaa erikoiselta. Palvelumuotoilussa ydinasia on se, miten jokin palvelu toteutetaan tietoteknisten ja teknologisten menetelmien avulla. Siinä mietitään, miten palvelu saadaan toimitettua/tarjottua asiakkaalle, haetaan siis oikeaa käyttöympäristöä palvelun tietotekniikalle/teknologialle. Olet esimerkiksi voinut joskus varata lentoliput tai elokuvaliput netistä. "Palikkatason ilmaisuilla" voisin sanoa, että lentolippujen varauspalvelu netissä on muotoiltu nettipalveluksi. Palvelumuotoilussa, -aivan kuten käyttökontekstissakin- käsitellään melko samanlaisia asioita: käyttäjät, käyttöympäristö ja -tarkoitukset yms.

Palvelumuotoilussa halutaan tietää paljon asioita käyttäjän näkökulmasta. Pitäisi saada tietää miten käyttäjän on hyvä saada palvelusta kaiken irti, sillä hyvä käytettävyys on kaikkien eduksi. Tätä selvittääkseen yhtiöt ja kehittäjät keräävät tietoja ja hyvin usein kyselevät käyttäjiltä kokemuksia, hehän tietävät parhaiten mikä tuotteessa käytännössä toimii ja mikä ei.

Käyttökonteksti ja palvelumuotoilu ovat toisiinsa liittyviä, käyttökonteksti kuitenkin paljon laajempana ja kattavampana. Palvelumuotoilu voi jollakin tavalla sisältyä käyttökontekstiin koska siinähän etsitään käyttötapoja, käyttäjiä ja käyttöympäristöjä, mutta palveluille: vaikkapa verkkokaupalle.